Nová služba pro malé a střední české podniky, která chce podobně jako Zonky zájemcům o finance zprostředkovávat půjčky od lidí, tedy opět vznikla v pražském Creative Docku. Když je vyzkoušeno, že mohou lidé půjčovat lidem, a je to pro obě strany výhodné, proč by nemohli podobně lidé půjčovat firmám? Na základě už poměrně klasické koncepce sdílené ekonomiky P2P (peer–to–peer, neboli lidé lidem) se tak začal testovat princip P2B (peer–to–business), který zvítězil ve veřejném hlasování – lidé půjčují firmám.
Úvahy o novém projektu a posléze i zvýšenou aktivitu při jeho iniciační fázi paradoxně přinesl začátek celosvětové epidemie covidu na jaře 2020. Tehdy se i stabilní společnosti a skvěle fungující projekty na několik týdnů skoro zastavily a pokud se je v mezidobích oživení ekonomiky podařilo znovu rozjet, po zbytek roku už jen doháněly ztrátu. Zisk generoval málokdo. I zavedený mezinárodní company builder Creative Dock se v březnu a dubnu ocitl víceméně ze dne na den ve vzduchoprázdnu a obrat celé skupiny napříč Evropou klesal až o 90 %. Druhá největší z poboček, Německo, se zastavilo úplně.
„Nechtěl jsem se vzdávat kvalitních lidí. Domluvili jsme se na plošném snížení platů.“
„Nechtěl jsem se vzdávat kvalitních lidí. Netušili jsme, jak dlouho bude zmrazení ekonomiky trvat, ale za každou cenu jsem se chtěl vyhnout oslabování týmů, které jsme stavěli dlouhé měsíce nebo roky,“ vzpomíná majitel Creative Docku Martin Pejša. „Domluvili jsme se na plošném snížení platů, abychom nemuseli propouštět, ale bylo jasné, že to není dlouhodobé řešení,“ dodává k tehdejší situaci. Firma proto využila interního potenciálu zaměřeného na vývoj a inovace a když se zastavily externí projekty, vložila čas a energii do interních aktivit – ne nutně zaměřených na zisk. Jednou z nich byla právě společensko-ekonomická iniciativa Firmy sobě, v rámci které chtěl Pejša spojit tisíce českých SME, které vyjednávání o státní pomoci většinou opomíjelo, ačkoli společně tvoří polovinu HDP i zaměstnaneckých míst.
„Už po pár týdnech bylo jasné, že ačkoli se nám podařilo velice rychle spojit téměř deset tisíc podnikatelů ze sféry malých a středních podniků, ničeho podstatného nedosáhneme. Pro banky se navíc firmy v potížích staly zcela pochopitelně rizikovými klienty, takže jsme museli zdroj finanční pomoci najít jinde,“ vysvětluje rychlou genezi nápadu na P2B službu s podnikatelskými půjčkami od lidí Lenka Libánská, která projekt Nafirmy.cz vede. Manažerka s mnohaletou mezinárodní zkušeností z finančních institucí i řady mezinárodních startupů (včetně holandské P2P platformy Brinker) se kvůli možnosti rozjet novou službu dokonce vrátila do Česka.
„Zakládali jsme vlastní start-up, takže patřilo k věci, že odměnou za práci byl i podíl v budoucí firmě.“
Nižší vytíženost zkušených fintechových odborníků, kteří postavili už několik fungujících projektů, umožnila stáhnout na budování služby Nafirmy.cz mimořádně silný tým, který ji postavil během několika měsíců. „Samozřejmě jsme právě v tu dobu řešili nutnost úspor a nebylo možné lidi nějak extra finančně motivovat. Ale zakládali jsme vlastní start-up, takže patřilo k věci, že odměnou za práci byl i podíl v budoucí firmě,“ vysvětluje Lenka Libánská, jak se v období plošného zmrazení příjmů dařilo kolegy motivovat k naopak větší aktivitě. „A je taky pravda, že v CD děláme jenom na tom, čemu věříme. Žádná speciální motivace pro opravdu zapálené lidi není obyčejně potřeba,“ doplňuje Lenka Libánská.
Hlavním cílem Nafirmy.cz je tak nejen rozběhnout v Česku další platformu pro podnikatelské úvěry, která navíc umožní soukromým investorům bezpečný zisk s lepším výnosem než u spořících produktů v bance. Ale současně také navázat na myšlenku původní iniciativy Firmy/sobě a pokusit se pomoci menšímu a střednímu českému podnikání v krizi.
„Nekončíme u ne.“
I proto umí chytrý scoring technologicky zaměřené služby posoudit nejen výsledky finančního hospodaření, ale také potenciál firmy, její vyhlídky nebo angažovanost majitelů ve snaze přivést firmu zpátky k růstu. Ostatně mnohem komplexnější posuzování rizik je nezbytné, protože s ohledem na odvětví, která krize postihuje nejvíce, se chce služba primárně zaměřit na půjčky pro e-shopy, hotelnictví, malé obchody a gastro. „Součástí konceptu je i program Nekončíme u ne, který se bude snažit pomoci žadatelům, kteří napoprvé scoringem neprojdou. Bude to nejspíš znamenat restrukturalizaci firmy v zájmu jejího ozdravení a podobně. Ale zásadní je, že tomu, kdo bude ochoten si záchranu firmy opravdu odpracovat, podáme záchrannou ruku,“ uzavírá představení služby Libánská.
Telefon: +420 737 204 077
Po – Pá: 9:00 – 17:00
E-mail: info@nafirmy.cz
©2024 ROIER Invest, s.r.o. | All rights reserved.
ROIER Invest, s.r.o., VŠE xPORT Business Accelerator, Jeseniova 2769, 130 00 Praha 3, IČO 17780977