Přehledně – stručný obsah článku:
Když to vezmeme od podlahy, tak Evropská komise překládá crowdfunding do češtiny často jako „skupinové financování“. Finanční odborníci ale spíš hlasují pro konkrétnější překlad „financování veřejností“. A nejznámější český příklad crowdfundingu je přesně takový. Stará dobrá sbírka na Národní divadlo totiž nebyla nic jiného než první český (nebo spíš rakousko-uherský) crowdfunding. Dodnes to připomíná slavný nápis Národ sobě. Takže, i když se o crowdfundingu mluví zejména v posledních letech, je to dávno osvědčený způsob financování.
Dnes může mít crowdfunding celou řadu podob i účelů. Obecně jde o veřejnou výzvu k získání finančních prostředků. Obyčejně na aktivity nebo v souvislostech, ve kterých jsou přísně regulované finanční služby (standardní bankovní půjčky, vydávání dluhopisů, směnky apod.) buď moc složité nebo těžko proveditelné. Nejspíš budete znát crowdfundingové platformy jako mezinárodní Kickstarter nebo český Hithit. Ale veřejné „sbírky“ se nemusí týkat jen převratných vynálezů nebo uměleckých aktivit, na které nestačí peníze klasických sponzorů. Nejlepší crowdfundingové investování může být úplně v něčem jiném.
„Investiční crowdfunding je populární, rychlý a výhodný způsob řešení firemního financování.“
Crowdfunding je moderní a flexibilní možnost získání kapitálu. Obyčejně se dnes vyhlašuje online a může sloužit například k financování:
Zkrátka důvodů i žadatelů mohou být desítky a stovky druhů. Ostatně, kdybychom chtěli popsat crowdfunding jako celek, tento článek by zdaleka nestačil. My se ale dostáváme k tzv. P2B financování (people-to-business neboli lidé půjčují firmám). A chceme tady vysvětlit především veřejností zajištěný investiční crowdfunding.
Nedávno jsme přímo na našem blogu bořili mýty okolo slova investor nebo investice. Spousta podnikatelů se obojího bojí s tím, že přijetím investice se zároveň vzdávají části podílu ve firmě nebo minimálně hlavních rozhodovacích pravomocí. V případě crowdfundingu to ale není pravda. Viz náš starší článek „Jak najít investora, který nebude chtít podíl ve firmě?“ Teď stačí shrnout, že díky crowdfundingu (obyčejně přes zprostředkovatele) vyzvete zainteresovanou veřejnost k finanční podpoře. Za ni tito investoři nedostanou procenta firmy, ale procenta zisku z víceméně klasické půjčky, kterou vaší firmě poskytnou.
Jednou z nejnovějších platforem pro získání firemního kapitálu pro provozní i investiční účely je v Česku služba Nafirmy.cz, která je nejen flexibilní a moderní, ale díky úzké spolupráci s progresivní J&T Bankou také spolehlivý a bezpečný partner. Co P2B půjčka / investiční crowdfunding přes Nafirmy podnikatelům nabízí?
„Nafirmy propojují investory, kteří chtějí zhodnotit peníze, a firmy, které shánějí výhodný úvěr.“
Primární odpověď na to, proč se lidé pouštějí do investic crowdfundingových projektů, je samozřejmě možnost zhodnotit svoje peníze. Ale důvodů je celá řada:
Je zkrátka velice snadné ovlivnit, do čeho vložíte peníze. A jde o investování i pro nezkušené investory. Ochrannou ruku nad nimi vždy drží zprostředkovatel, který za to požaduje jen jistotu o totožnosti a pár dalších údajů. Ale to je dnes už standard, bez kterého si nezřídíte účet ani na Aukru. Bezpečnost finančních transakcí pro zájemce i investory je pro spolehlivé služby naprostý základ důvěryhodnosti.
Není pravda, že investiční crowdfunding je snadný způsob, jak přijít k penězům. A platí to jak pro žadatele, tak pro investory. Zejména pokud investujete, je nutné vybrat si spolehlivou platformu, která garantuje kvalitu projektů či služeb, do kterých vám nabízí vložit peníze. Například portál Nafirmy.cz má pro výběr perspektivních projektů vlastní chytrý skóring, který určí potenciál žadatele. A nastaví úrok podle toho, jak spolehlivý můžete čekat zisk – čím nižší úrok, tím větší jistota. Když ale neriskujete vůbec, i váš zisk se samozřejmě drží při zemi. Proto je dobré v rámci tzv. stratifikace portfolia kombinovat i projekty, které vám vydělají více. Právě proto, že jsou rizikovější. S tím vším vám ale dobrý partner pomůže.
Zdroj: https://www.tradingview.com
Na výše uvedeném grafu vidíte výkyvy aktuálně i tradičně nejoblíbenějších investičních položek – akcie, zlato i kryptoměny se průběžně potýkají s propady. Často i zásadními. Například populární kryptoměny jsou teď dlouhodobě v mínusu. Z grafu je patrné, že výnos při investici do projektů na portálu Nafirmy nikdy nebude extrémně vysoký, ale na druhou stranu se zničehonic nepropadne. Průměrné roční fixní zhodnocení je letos zhruba 8 % , takže slouží nejenom jako konzervativní součást investičního portfolia bez velkých výkyvů, ale dokonce plynule stoupá (loni bylo 5 %). Také vás může zajímat, že jde hlavně o investici do českých firem. Pokud si navíc vybudujete diverzifikované portfolio, jistota zisku se přes Nafirmy ještě zvýší. Riziko, že skončí třeba 10 firem naráz, je opravdu minimální.
Obecně platí, že investice do rozvíjejících se firem, které navíc prošly zhodnocením investičního rizika u ověřeného partnera, jsou zejména v dnešní době dlouhodobě výhodné. A to navzdory inflaci a poklesu ekonomiky. Na investiční tržiště portálu Nafirmy.cz se dostanou jen perspektivní firmy se zdravým účetnictvím. A jestliže vám teď pomohou vzdorovat inflaci, v budoucnu mohou po stabilizaci ekonomiky přinášet spolehlivý měsíční zisk. Jestliže se jim daří v posledních komplikovaných letech, půjdou za lepších okolností nejspíš jedině nahoru.
Pokud chcete investovat moderním způsobem, snadno a relativně bez rizika, otevřete si sekci pro investory na portálu Nafirmy.cz. Je to nejlepší začátek.
Telefon: +420 737 204 077
Po – Pá: 9:00 – 17:00
E-mail: info@nafirmy.cz
©2024 ROIER Invest, s.r.o. | All rights reserved.
ROIER Invest, s.r.o., VŠE xPORT Business Accelerator, Jeseniova 2769, 130 00 Praha 3, IČO 17780977